Øvrige råd og udvalg
Her kan du finde en oversigt over de øvrige råd og udvalg, der er i Solrød Kommune.
Du kan blandt andet se, hvem der er medlem af udvalget/rådet, og hvordan du kan kontakte dem.
BeredskabskommissionenÅbn/luk punkt
Solrød Kommune samarbejder pr. 1. januar 2020 med Køge og Stevns Kommune om Beredskab.
Ifølge beredskabsloven skal Byrådet nedsætte en beredskabskommission. Beredskabskommissionen varetager den umiddelbare forvaltning af kommunernes beredskabsopgaver herunder dimensionering, organisation og planlægning på beredskabsområdet.
Beredsskabskommissionens medlemmer
Beredskabskommissionen består af borgmester Emil Blücher, 1. viceborgmester Niels Hörup, Brian Mørch, politiinspektøren fra Midt- og Vestsjællands Politi samt en repræsentant for de frivillige brandmænd.
Kontakt
Tlf: 56 18 20 00
Mail: cbb@solrod.dk
Adresse: Solrød Center 1, 2680 Solrød Strand
Dagsorden / Referater
Dagsorden og referat fra møder i Beredskabskommissionen klik her.
Børn og unge-udvalgetÅbn/luk punkt
Børn og unge-udvalget træffer afgørelser i sager vedrørende børn og unge om foranstaltninger uden forældremyndighedsindehaverens samtykke.
Kontakt
Tlf: 56 18 28 60, dir.tlf: 56 18 28 60
Mail: cbf@solrod.dk
Adresse: Højagervænget 35, 2680 Solrød Strand
Børn og unge-udvalgets medlemmer
- 1. viceborgmester Niels Hörup (V) - formand
- Byrådsmedlem Christian Nyholm (H)
- En dommer udpeget af Retten i Roskilde
- To pædagogisk- psykologisk sagkyndige fagpersoner
Suppleanter:
- Byrådsmedlem Anette Fynbo Blem (A)
- Byrådsmedlem Kim Sunesen (V)
EkspropriationskommissionenÅbn/luk punkt
Ekspropriationskommissionerne behandler forslag om ekspropriation og fastsætter erstatning for de ekspropriationer, som foretages.
Hver ekspropriationskommission består af fem medlemmer, hvor medlemmerne udtages fra en medlemsliste udfærdiget af transportministeren og fra en medlemsliste baseret på kommunale indstillinger. Til den kommunale medlemsliste skal hver kommune udpege ét medlem.
Udpeget fra Solrød Kommune til Ekspropriationskommissionen:
- Tony Christrup (V)
FolkeoplysningsudvalgetÅbn/luk punkt
Folkeoplysningsudvalget fordeler tilskud og anviser lokaler til foreninger mv., som etablerer folkeoplysende virksomhed. Udvalgets sammensætning består af et medlem af Byrådet, to medlemmer fra aftenskolerne, to medlemmer fra idrætten, et medlem fra de uniformerede korps, et medlem fra spejderne samt 1 medlem fra de kulturelle foreninger.
Folkeoplysningsudvalgets medlemmer
- Byrådsmedlem Jan Færch (C)
- Henrik Sandberg, formand
- Tine Scheye Koop, næstformand
- Niels Christian Hemmingsen
- Else Margrethe Bastrup
- Thomas Bruus Jensen
- Kjeld Otto Ejdorf
- Peter Østrup Madsen
- Lasse Langelund
Suppleanter:
- Byrådsmedlem Ivar Haugaard-Hansen (V)
- Dorthe Christoffersen
- Betina Stenemann
- Jakob Poulsen
Mails til udvalget sendes til ckf@solrod.dk
Her kan du læse Folkeoplysningsudvalgets opgaver og kompetencer
Referater fra Folkeoplysningsudvalgets møder frem til august 2018
Referater fra Folkeoplysningsudvalgets møder fra august 2018
Folkeoplysningsudvalgets vedtægter
Kontakt
Tlf: 56 18 28 04, dir.tlf: 56 18 28 04
Mail: ckf@solrod.dk
Adresse: Solrød Center 4, 2680 Solrød Strand
FredningsnævnetÅbn/luk punkt
Fredningsnævnet behandler fredningssager og dispensation fra fredning. Medlemmet og suppleanten behøver ikke være medlem af Byrådet.
Fredningsnævnets medlemmer
- Henning Madsen (V)
Suppleant
- Naima Simring (V)
GrundlisteudvalgetÅbn/luk punkt
Grundlisteudvalget udpeger domsmænd og nævninge til domstolene. Udvalget består af 5 medlemmer. Medlemmerne skal anses for egnede til at virke som domsmænd og nævninge.
Grundlisteudvalgets medlemmer
- Regine Hovmøller (I)
- Britta Dalsø (V)
- Musa Akin (V)
- Henrik Brangstrup (H)
- Bendt Kirk (A)
Kontakt
Tlf: 56 18 20 00
Mail: cpd@solrod.dk
Adresse: Solrød Center 1, 2680
Grønt RådÅbn/luk punkt
Grønt Råd skal i samarbejde med borgerne være med til at sikre bedre beslutninger på natur-, miljø- og planområdet.
Rådet har en rådgivende og vejledende funktion i forhold til byrådet og kommunens administration. Rådet er åbent for henvendelser fra borgere, som har forslag eller synspunkter de gerne vil drøfte i forbindelse med forhold eller projekter i lokalområderne.
Grønt Råd holder ordinære møder fire gange om året.
Læs vedtægterne for Grønt Råd.
Medlemmer af Grønt Råd
- Egon Petersen (F)
- Birgit Gedionsen (Ø)
- Henning Madsen, Gefion
- Jens Peter Simonsen, skovrider og enhedschef, Naturstyrelsen Midtsjælland
- Martin Wagner, Danmarks Naturfredningsforening
- Lone Aalekjær, Friluftsrådet
- Svend Pettersson, Dansk Ornitologisk Forening
Suppleanter:
- Birgitte Rasmussen (L)
- Allan Scheller (H)
- Per Svendsen, Gefion
- Berit Land Nielsen, forstfuldmægtig, Naturstyrelsen Midtsjælland
- Tina Glimsager, Danmarks Naturfredningsforening
- Lis Kastrup, Dansk Ornitologisk Forening
Rådet kan udvides med tre repræsentanter. Rådet har besluttet at indkalde disse tre medlemmer ad hoc i forbindelse med konkrete projekter.
Se referaterne fra Grønt Råds møder.
Kontakt
Du skal henvende dig til Grønt Råds sekretariat på mail cbb@solrod.dk.
HandicaprådetÅbn/luk punkt
Handicaprådet rådgiver Byrådet i handicappolitiske spørgsmål og formidler synspunkter mellem borgerne og byråd om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører borgere med handicap.
Rådet er sammensat af tre medlemmer, som enten er medlemmer af Byrådet eller ansatte i Solrød Kommune samt tre medlemmer, der er som er valgt efter instilling fra Danske Handicaporganisationer i Solrød Kommune.
Kontakt
Tlf: 56 18 20 00, dir.tlf: 56 18 21 87
Mail: social@solrod.dk
Adresse: Solrød Center 1, 2680 Solrød Strand
Handicaprådets medlemmer
- Byrådsmedlem Michael Arnø (V)
- Byrådsmedlem Mads Silberg (C)
- Byrådsmedlem Carsten Ring (H)
- Arne Nowicki Pedersen - Dansk Blindesamfund
- Mette Cadovius - Scleroseforeningen
- Helle Zelasny – Landsforeningen Autisme
Suppleanter
- 1. viceborgmester Niels Hörup (V)
- Byrådsmedlem Morten Scheelsbeck (C)
- Byrådsmedlem Hanne Bache Vognbjerg (A)
- Suppleant: Søren Willemoes - Dansk Blindesamfund
- Suppleant: Lisbeth Toft - Landsforeningen for Autisme
- Suppleant: Michael Folman Jensen - Scleroseforeningen
Sekretær for Handicaprådet, Diana Brandt, Center for Borgerservice, Job og Social, Solrød Center 1.
HegnsynetÅbn/luk punkt
Hegnsynet tager stilling til tvister i forbindelse med rejsning, ændring og sløjfning af hegn samt hegnenes vedligeholdelse. Hegnsynet er udpeget af byrådet.
Kontakt
Tlf: 56 18 20 00, dir.tlf: 56 18 23 13
Mail: cbb@solrod.dk
Adresse: Solrød Center 1, 2680 Solrød Strand
Hegnsynets medlemmer
- Henrik Røge (C)
- Henning Madsen (V)
- Tommy Winther (O)
Suppleanter:
- Jan Færch (C)
- Michael Arnø (V)
- Finn Larsen (A)
OvertaksationskommissionÅbn/luk punkt
Overtaksationskommissionen efterprøver i overensstemmelse med loven de afgørelser, der er truffet af taksationskommissionerne nedsat i henhold til lov om offentlige veje.
Medlemmer
- Tony Christrup (V)
SkatteankenævnetÅbn/luk punkt
Skatteankenævnet behandler klager over told- og skatteforvaltningens afgørelser vedrørende fysiske personer og dødsbo. Skatteministeren bestemmer landets inddeling i skatteankenævnskredse og antallet af medlemmer af det enkelte skatteankenævn. Alle kommuner skal have mindst en plads.
Medlemmer af Skatteankenævnet
- Michael Arnø (V) for perioden 1. juli 2022 til og med 30. juni 2026
Suppleant:
- Henrik Røge (C) for perioden 1. juli 2022 til og med 30. juni 2026
Taksationskommissionen - ekspropriationslovenÅbn/luk punkt
Taksationskommissionen efterprøver kendelser, hvorved erstatning gives eller nægtes.
Medlemmer
- Bo Christiansen (L)
Taksationskommissionen - lov om offentlige vejeÅbn/luk punkt
Taksationskommissionens opgave er at træffe afgørelser om erstatningsspørgsmål. Kommissionens medlemmer behøver ikke være medlemmer af Byrådet.
Medlemmer
- Bo Christiansen (L)
- Katrine Andersen (H)
Valgbestyrelse ved folketingsvalg mv.Åbn/luk punkt
Valgbestyrelsen har til opgave at påse at indleverede kandidatanmeldelser er gyldige og sørge for tilvejebringelse af stemmesedler og valglister samt forestå stemmeoptælling mv.
Solrød Byråd har valgt følgende medlemmer
- Borgmester Emil Blücher (I)
- Byrådsmedlem Morten Scheelsbeck (C)
- Byrådsmedlem Jonas Ring Madsen (A)
- Byrådsmedlem Christian Nyholm (H)
Suppleanter:
- 1. viceborgmester Niels Hörup (V)
- Byrådsmedlem Mads Silberg (C)
- Byrådsmedlem Brian Mørch (Æ)
- Byrådsmedlem Ina Lindemark (L)
Kontakt
Tlf: 56 18 20 00, dir.tlf: 56 18 20 15
Mail: cpd@solrod.dk
Adresse: Solrød Center 1, 2680 Solrød Strand
Valgbestyrelse ved kommunalvalgÅbn/luk punkt
Valgbestyrelsen har til opgave at forberede og lede det kommunale valg samt forestå den endelige opgørelse af stemmerne.
Solrød Byråd har valgt følgende medlemmer
- Borgmester Emil Blücher (I) - formand
- 1. viceborgmester Niels Hörup (V) - næstformand
- Byrådsmedlem Mads Silberg (C)
- Byrådsmedlem Jonas Ring Madsen (A)
- Byrådsmedlem Christian Nyholm (H)
Suppleanter:
- Byrådsmedlem Henrik Boye (I)
- Byrådsmedlem Bo C. Christiansen (L)
- Byrådsmedlem Morten Scheelsbeck (C)
- Byrådsmedlem Brian Mørch (Æ)
- Byrådsmedlem Ina Lindemark (L)
Kontakt
Tlf: 56 18 20 00, dir.tlf: 56 18 20 15
Mail: cpd@solrod.dk
Adresse: Solrød Center 1, 2680 Solrød Strand
Vandrådet for vandoplandet til Køge BugtÅbn/luk punkt
Med aftalen om Fødevare- og Landbrugspakken blev regeringen og aftaleparterne enige om, at der igen skulle etableres vandråd inden for de respektive vandoplande. Vandrådenes viden skal bringes i spil i forbindelse med kvalificering af afgrænsning og udpegning af de vandløb, der indgår i vandområdeplanerne 2015-2021.
I bekendtgørelsen ”Vandråd, vandråds samarbejde med kommunalbestyrelser og samarbejde mellem kommunalbestyrelser i et hovedvandopland om afgrænsning af vandløb og udpegning af kunstige og stærkt modificerede vandløb”, er det fastsat, at kommunerne i et hovedvandopland konkret skal løse følgende obligatoriske opgaver:
1. Vurdere om de vandløbsforekomster, der indgår i Miljø- og Fødevareministeriets forslag til ny afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne lever op til de opdaterede faglige kriterier for afgrænsning af vandløbsforekomster, som ministeriet har fastsat.
2. Udvælge vandløbsforekomster, der kan analyseres med henblik på at vurdere, om de opfylder betingelserne for at kunne udpeges som kunstige eller stærkt modificerede.
I tillæg hertil er det besluttet, at kommuner og vandråd som en frivillig opgave kan få mulighed for at kommentere på, om der er vandløbsindsatser, der er videreført fra første vandplanperiode til anden planperiode, som det økonomisk eller miljømæssigt ikke vil være hensigtsmæssigt at gennemføre.
Solrød Kommune er sekretariatskommune og vil sørge for den fornødne vejledning af vandrådet i forbindelse med arbejdet med de obligatoriske og frivillige opgaver.
Kontakt
Vandrådet kan kontaktes via Lotte Kjær, Solrød Kommune llk@solrod.dk eller på 56182330.
Mødereferater
Referat Opstartsmøde i Vandrådet d. 24. maj 2017
Referat, Vandrådets besigtigelse d. 29. juni 2017
Beslutningsreferat 2. møde i Vandråd Køge Bugt d. 10. august 2017
Beslutningsreferat 3. møde i Vandråd Køge Bugt d. 24. august 2017
Beslutningsreferat 4. møde i Vandråd Køge Bugt d. 14. september 2017
Udtalelser, input mv.
Indkomne udtalelser fra medlemmer af Køge Bugt Vandråd pr. 28. september 2017
Indkomne udtalelser fra medlemmer af Køge Bugt Vandråd modtaget d. 21. september 2017
Indkomne udtalelser fra medlemmer af Køge Bugt Vandråd pr. 5. september 2017 vedrørende opgave 3
Opdateret bilag - indkomne udtalelser fra medlemmer af Køge Bugt Vandråd pr. 24. august 2017
Udtalelser fra medlemmer af Køge Bugt Vandråd modtaget d. 17. august 2017 vedr. opgave 1
Udtalelser fra medlemmer af Køge Bugt Vandråd modtaget d. 17. august 2017 vedr. opgave 2
Input fra Ishøj Kommune vedr. Store Vejle Å og Lille Vejle Å - opgave 2
Kommunernes input til Køge Bugt Vandrådsudvekslinger af 14. august 2017 - opgave 1
Kommunernes input til Køge Bugt Vandrådsudvekslinger af 14. august 2017
Mail og bilag fra Køge Sportsfiskerforening af 17. juli 2017
Samlede udtalelser fra Køge Bugt Vandråd
Læs mere:
Rammerne for arbejdet i vandrådet:
Følgebrev til vandrådspakken 1.0
Notat fra DCE_Projekt om kriterier for afgrænsning af vandløb
Vejledning til kommuner og vandråd
Supplerende oplysning vedr. vejledning til kommuner og vandråd
Opdateret vejledning til kommuner og vandråd af 30. juni 2017
VurderingsankenævneneÅbn/luk punkt
Vurderingsankenævnene behandler klager over ejendomsvurderinger.
Medlemmer
- Frank Djelert (V)
- Carsten Ring (H)
ÆldrerådetÅbn/luk punkt
Ældrerådets formål er at:
- rådgive Byrådet i ældrepolitiske spørgsmål og fungere som kontaktorgan mellem borgerne og byrådet ved tilrettelæggelse af byrådets ældrepolitik
- medvirke til debat om emner, der vedrører kommunens ældre samarbejde med kommunen om en ældrepolitik
- drøfte og fremsætte spørgsmål, ideer og forslag, som Ældrerådet mener, har betydning for personer på 60 år og derover
Kontakt
Ældrerådets Telefon: 56 18 24 20
Mail: aeldreraadet@solrod.dk
Adresse: Solrød Center 1, 2680 Solrød Strand
Referater fra ældrerådets møder
Ældrerådets medlemmer 2022-2025
- Formand Claus Olsson
- Næstformand Solveig Korsgaard
- Bente Alveen
- Henning Christiansen
- Naima Simring
- Preben Svanekiær
- Steen Knuppert-Hansen
Du finder ældrerådets mødeplan for 2024 her.
Opgaveudvalg for støjreducerende initiativerÅbn/luk punkt
Et flertal i byrådet besluttede i maj 2024 at nedsætte et nyt opgaveudvalg, der skal arbejde for at sikre opbakning på Christiansborg til at etablere støjreducerende tiltag langs Køge Bugt Motorvejen.
Opgaveudvalget afholder det første møde i juni 2024. Fordi puljemidlerne fra regeringens pulje til støjbekæmpelse kun gives én gang om året, vil udvalgets arbejde forventes at strække sig over ca. halvandet år.
Opgaveudvalget for støjreducerende initiativer har syv medlemmer.
Medlemmer
- Brian Mørch (formand)
- Emil Blücher (næstformand)
- Niels Hörup
- Carl Andersen
- Knud Rasmussen
- Finn Larsen
- Nikolaj Schwartz
Her kan du læse kommissoriet for udvalget.
Du kan læse mere om udvalget på siden her.
Kontakt
Du kan henvende dig til opgaveudvalgets sekretariat på mail cpd@solrod.dk.