Databeskyttelse
I Solrød Kommune har vi fokus på at give dig den bedste service, og i den forbindelse har vi ofte brug for at behandle personoplysninger. Det gælder både informationer om borgere, foreninger, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.
Vi har stort fokus på, at dine oplysninger bliver behandlet sikkert, og her på siden kan du læse om, hvordan du kontakter Solrød Kommune og samtidig bedst muligt beskytter dine personoplysninger, samt hvordan vi behandler dem.
Sådan kontakter du kommunenÅbn/luk punkt
For at kunne passe på dine personoplysninger er det bedst, hvis du kontakter os på Digital Post via borger.dk i stedet for at sende en mail. Det skyldes, at en mail som udgangspunkt ikke er en sikker måde at kommunikere på, og andre kan derfor få adgang til dine personoplysninger, hvis du vælger at sende dem via e-mail.
Du er naturligvis også stadig velkommen til at ringe, sende et brev eller kigge forbi Borgerservice.
Har du spørgsmål til Solrød Kommunes DPO angående håndtering af personoplysninger eller dine rettighederÅbn/luk punkt
Hvis du har spørgsmål om Solrød Kommunes generelle håndtering af personoplysninger eller dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan også kontakte databeskyttelsesrådgiveren, hvis du har en mistanke om, at kommunen har lækket personoplysninger eller på anden måde krænket fortroligheden i håndteringen af dine eller andre personers personoplysninger.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på telefon 23 99 05 19 alle hverdage mellem kl. 9.00-12.00 eller på mail solrod.dpo@solrod.dk. Hvis det er nødvendigt at sende følsomme eller fortrolige personoplysninger til databeskyttelsesrådgiveren, skal du anvende Digital Post. Vær opmærksom på, at myndigheden er angivet som Hvidovre Kommune, da databeskyttelsesrådgiveren sidder i Hvidovre.
Du har også mulighed for at sende et brev til Solrød Kommune, Solrød Center 1, 2680 Solrød Strand. Brevet skal stilles til "Databeskyttelsesrådgiveren i Solrød Kommune".
Du kan læse mere om databeskyttelsesrådgivernes rolle på Datatilsynets hjemmeside her.
Hvad databeskyttelsesrådgiveren ikke kan hjælpe dig medÅbn/luk punkt
Vores databeskyttelsesrådgiver kan ikke hjælpe dig med den faglige sagsbehandling af din sag. Hvis du har brug for hjælp til at forstå din sag, til at klage over en afgørelse i din sag eller hjælp til, hvordan du klager, så skal du kontakte den relevante forvaltning i kommunen.
Oplysninger som vi indhenter om digÅbn/luk punkt
I forbindelse med behandlingen af din sag vil det i mange tilfælde være nødvendigt at indhente oplysninger om dig. Når vi indhenter oplysninger om dig, indhenter vi kun de oplysninger, der er nødvendige for at kunne behandle din sag.
Her henter vi oplysninger om digÅbn/luk punkt
Nogle informationer må og kan vi selv hente fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre. Andre informationer beder vi dig om at oplyse, når du for eksempel søger om en ydelse. Men vi beder ikke om flere oplysninger, end der er behov for i forhold til at behandle din sag.
Så længe gemmer vi dine oplysningerÅbn/luk punkt
Når vi behandler personoplysninger om dig, følger vi de gældende regler for, hvor længe vi må opbevare dine oplysninger. Normalt er slettefristen 5 år efter, at en sag er afsluttet, men det varierer mellem de forskellige sagsområder.
Dine rettighederÅbn/luk punkt
Solrød Kommune er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som du afleverer til os, eller som vi modtager om dig fra andre instanser. I den forbindelse har du en række rettigheder.
Du har ret til at blive oplyst om det, når vi behandler personoplysninger om dig. Du har ret til at få oplyst formålet med behandlingen af dine persondata, og du har ret at få at vide, hvad vi anvender dine personoplysninger til.
Du har også ret til at få indsigt i de personoplysninger, vi behandler om dig. Det kan du gøre via dit MitID og www.borger.dk, som på en sikker måde vil formidle dit ønske om indsigt videre. Vi anbefaler ikke almindelig mail, da det ikke er en sikker kommunikationsform. Du er også velkommen til at kontakte Borgerservice på telefon 56 18 20 00, til at sende breve eller kigge forbi Solrød Center 1, 2680 Solrød Strand.
Du har ret til at få ændret personoplysninger om dig, som ikke er rigtige eller som er mangelfulde. I de tilfælde skal du kontakte den relevante afdeling eller institution i Solrød Kommune direkte.
Du har som udgangspunkt ikke ret til at få dine personoplysninger slettet, når oplysningerne behandles af en offentlig forvaltning som en kommune.
Vi bruger CookiesÅbn/luk punkt
Generelt skal du være opmærksom på, at du som internetbruger efterlader dig elektroniske spor, og at det giver andre mulighed for at følge din færden på nettet.
Når du har besøgt kommunens hjemmeside, indsamles følgende oplysninger om dig:
1) Hvilke sider du har kigget på og hvornår – dit ”elektroniske spor”.
2) Hvilken browser du bruger.
3) Hvilken ip-adresse du har.
4) Eventuelt hvilket brugernavn du har.