Gravetilladelser
Du skal have en gravetilladelse fra kommunen før du går i gang med gravearbejde på alle offentlige veje eller på en privat fællesvej i byzone.
Ved akutte gravearbejder som fx kabelbrud skal du sende en graveanmeldelse til kommunen.
Sådan søger du gravetilladelse
Du søger gravetilladelsen elektronisk via WebGT på Vejdirektoratets hjemmeside
Første gang du kommer ind på Vejdirektoratets hjemmeside, skal du oprettes som bruger. Det gør du ved at vælge linket "Oprettelse som ny bruger?". Her findes også en vejledning til brug af systemet.
Du skal søge om tilladelse mindst 14 dage før du påtænker at starte gravearbejdet. Du skal sende en tegning med, som tydeligt viser, hvor der skal graves eller markere det på hjemmesidens kort. Ellers får du ikke gravetilladelse.
Graveanmeldelse
Du anmelder gravearbejde elektronisk via WebGT på Vejdirektoratets hjemmeside
Ved akut gravearbejde skal du sende graveanmeldelsen senest to dage efter, at gravearbejdet et begyndt. Du skal sende en tegning med, som tydeligt viser, hvor der bliver gravet eller markere det på hjemmesidens kort.
Hvis du har spørgsmål om gravetilladelser eller graveanmeldelser, kan du kontakte Teknik og Miljø i Solrød Kommune.
Hvem graver hvor?
Hvis du vil se hvor der bliver gravet kan du ved at følge nededenståendt link til det landsdækkende net via ler.dk
Du kan søge direkte på vejnavne og vælge perioder for at begrænse søgningen.
Tilladelse til at opstille materielÅbn/luk punkt
Hvis du ønsker at stille materiel op, som fx en container, skurvogn, flyttebil, stillads, brændelæs og lignende på et vejareal, skal du have en tilladelse, inden du må gå i gang.
Tilladelse til at graveÅbn/luk punkt
Hvis du ønsker at grave i en offentlig vej eller en privat fællesvej i by og bymæssigt område, skal du søge vejbestyrelsen/vejmyndigheden om tilladelse, før du begynder arbejdet.
Det er en god ide at ringe til kommunen eller søge oplysning på kommunens hjemmeside i god tid forinden, således at du kan høre nærmere om, hvad du skal gøre for at få tilladelse.
Hvem giver tilladelsen til at råde over vejarealet? Åbn/luk punkt
- på kommunale veje, stier, fortove og rabatter og private fællesveje i byzonen er det kommunen
- på private veje i landzonen er det private ejere
- på motorveje og statsveje er det Vejdirektoratet
Hvordan søger jeg om tilladelse? Åbn/luk punkt
Du skal søge digitalt, når du skal ansøge om enten tilladelse til at råde over vejarealer ved materiel eller arrangementer, eller ved gravetilladelse.
Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice.
Hvornår får jeg svar? Åbn/luk punkt
Der ikke bindende regler om hvor lang tid der går, før du får svar. Det bedste er at henvende dig til kommunen eller Vejdirektoratet og spørge.
Hvor længe gælder tilladelsen? Åbn/luk punkt
Når du får bevilget tilladelsen, får du også besked om hvor lang tid den gælder.
Hvis du vil klageÅbn/luk punkt
Hvis du vil klage over en kommunal afgørelse, kan du klage til Vejdirektoratet inden for den fastsatte klagefrist, det vil sige senest fire uger efter modtagelsen af kommunens afgørelse.
En klage over Vejdirektoratets afgørelse kan ske til Transport- og Boligministeriet.
HuskelisteÅbn/luk punkt
- husk, at en tilladelse ikke omfatter parkering af køretøjer
- husk, at det er ejeren af fx containeren, der skal søge om tilladelse – ikke lejeren
- husk en kopi af tilladelsen med bilag altid skal opbevares og kunne fremvises.