Hjemmehjælp
Hvis du ikke kan klare dig selv, har du mulighed for at få hjemmehjælp.
Tilbuddet om hjemmehjælp, omfatter hjælp til personlig pleje og hjælp til praktiske opgaver i hjemmet.
Hjælpen skal medvirke til, at styrke dig og gøre dig mere selvhjulpen, så du i videst muligt omfang kan tage del i daglige gøremål.
Du skal søge om hjemmehjælp hos Visitation og Koordination i kommunen.
En visitator vil efter din henvendelse, komme på besøg i dit hjem for, at vurdere behovet for hjælp.
Læs mere om visitationsprocedurer og Solrød Kommunes kvalitetsstandard vedr. praktisk og personlig hjælp her.
Praktisk hjælpÅbn/luk punkt
Hvis du bliver tildelt hjælp til praktiske opgaver, kan du få hjælp til blandt andet følgende:
Rengøring:
Rengøring kan bl.a. bestå af følgende standardydelser:
- støvsugning
- gulvvask
- tørre støv af
Rengøringen ydes til et areal svarende til en to-værelses lejlighed på 65 m2.
Følgende rum er omfattet af ydelsen rengøring:
- bryggers
- ét badeværelse
- køkken
- opholdsstue
- soveværelse
Hjælpen ydes hver 2. uge. Det er dog muligt at yde hjælp oftere, hvis du har særlige behov.
Tøjvask:
- Vasketøj varetages af ekstern leverandør TRASBO
Indkøb:
- Der kan ydes hjælp til at bestille dagligvarer til udbringning
Anretning af mad:
- Morgenmad tilberedes i hjemmet
- Middagsmad og frokostanretning kan efter aftale med visitator leveres af madserviceleverandør
Personlig plejeÅbn/luk punkt
Hvis du bliver tildelt hjælp til personlig pleje, kan du blandt andet få hjælp til følgende:
Personlig hygiejne
- brusebad eller sengebad
- øvre/nedre toilette
- hårvask
- tand- og protesebørstning
- hudpleje
- barbering
- toiletbesøg
- af- og påklædning og lignende
- forflytninger
Psykisk hjælp og støtte
Det kan fx være tilsyns- og omsorgsbesøg.
Fleksibel hjemmehjælpÅbn/luk punkt
Solrød Kommune har fokus på begrebet fleksibel hjemmehjælp. Dette giver i nogen grad dig som bruger af hjemmehjælpsydelser mulighed for sammen med din hjemmehjælper at bestemme indholdet af din hjemmehjælp.
Du har mulighed for at læse mere om fleksibel hjemmehjælp I Solrød Kommunes kvalitetsstandarder.
Frit valg af leverandørÅbn/luk punkt
Når du er visiteret til hjemmehjælp, kan du frit vælge, om du vil modtage hjælpen fra den kommunale hjemmepleje eller fra en privat leverandør, som er godkendt af Solrød Kommune. Det er muligt med en måneds varsel at skifte leverandør – kontakt da visitationen.
Se en oversigt over hvilke leverandører du kan vælge i mellem her
Eget valg af hjælper til praktisk hjælpÅbn/luk punkt
Hvis du modtager praktisk og personlig hjælp, har du mulighed for selv at udpege en person - uden for kommunens ordning - til at udføre de nødvendige praktiske opgaver, som du har brug for hjælp til.
Den udpegede person skal godkendes af Solrød Kommune, hvorefter vedkommende kan ansættes og indgå en detaljeret skriftlig aftale med kommunen om opgavens omfang og om betalingen herfor. Kontakt visitationen, hvis du ønsker selv at udpege en person.
Aflysning af hjemmehjælpÅbn/luk punkt
Hvis du har behov for at aflyse din planlagte hjemmehjælp, skal du kontakte din leverandør af hjemmehjælpen.
Du skal være opmærksom på, at en afmeldning skal ske senest dagen før den aftalte dato for opgavens udførelse.
Hvis dette sker, vil du som udgangspunkt blive tilbudt erstatningshjælp inden for samme uge.
Der ydes ikke erstatningshjælp, hvis afbuddet har længerevarende karakter som for eksempel ved indlæggelse på sygehus, eller hvis du ikke melder afbud rettidigt.
Klager over afgørelserÅbn/luk punkt
Hvis du ønsker at klage over en afgørelse fra Solrød Kommune kan du - skriftligt eller mundtligt - henvende dig til Visitations- og Koordinationsenheden. Der skal klages over afgørelsen indenfor fire uger efter modtagelsen af afgørelsesbrevet.
En evt. klage behandles inden fire uger fra modtagelsen.
Hvis Solrød Kommune ikke ændrer afgørelsen efter fornyet gennemgang sendes klagen videre til Ankestyrelsen. Du vil skriftligt blive informeret om sagens forløb.
Ankestyrelsen kan:
- Bekræfte Visitation og Koordinations afgørelse
- Sende sagen til fornyet behandling i Visitation og Koordination
- Ændre Visitation og Koordinations afgørelse
Du modtager en skriftlig afgørelse fra Ankestyrelsen.
Klager over hjælpenÅbn/luk punkt
Hvis du eller dine pårørende oplever problemer i forbindelse med den leverede hjælp, kan der rettes henvendelse til den konkrete leverandør. Leverandøren er forpligtet til at tage klagen alvorligt, herunder at udbedre eventuelle fejl og mangler.
Er problemet mere generelt eller opleves det gentagne gange, kan der rettes henvendelse til Visitation og Koordination, som behandler klagen.
Værd at videÅbn/luk punkt
- Medarbejderen er i besiddelse af et identitetskort, som skal forevises på forlangende
- Medarbejderen må ikke opholde sig alene i hjemmet
- Medarbejderen har tavshedspligt, dvs. at oplysninger, som medarbejderen får kendskab til, ikke gives videre til uvedkommende
- Leverandøren har mulighed for at ændre den aftalte tid for hjælpen, når særlige forhold gør sig gældende. Ved behov for ændringer aftales dette direkte mellem dig og leverandøren.
- Ved forsinkelser ud over ½ time vil du blive kontaktet med henblik på at aftale ny tid.
- Ved praktisk bistand ydes erstatningshjælp inden for 5 hverdage.
- Ved personlig pleje ydes erstatningshjælp samme dag.
- Vi tilstræber, at der kommer så få personer som muligt i dit hjem. Leverandørerne forsøger derfor at tilbyde en fast hjælper. Men i perioder med ferie og sygdom, eller hvis der ydes hjælp flere gange i døgnet, må det påregnes, at der kommer flere forskellige hjælpere.
Dit hjem - hjemmeplejens arbejdsplads
Medarbejderne har krav på en god og sikker arbejdsplads. Derved sikres, at medarbejderne får de bedste muligheder for at udføre et godt stykke arbejde for dig.
Det kan være nødvendigt at møblere dit hjem om, for at sikre hensigtsmæssige arbejdsstillinger for medarbejderne.
Du skal sørge for, at forsvarlige og effektive rengøringsmidler og redskaber er til rådighed.