Affald

Solrød Kommune skal være det bedste sted at leve og bo. Derfor vil vi også gerne gøre det nemt for dig at komme af med dit affald, og vi henter det meste affald hjemme hos dig selv.
Følg Solrød Affald på Facebook.
Nem selvbetjening i Affaldsportalen
I Mit affald kan du indtaste din adresse og
- Se, hvornår dit affald bliver hentet.
- Melde ind, hvis affaldet ikke er hentet eller anden fejl i forbindelse med afhentning af dit affald.
- Bestille større beholder til mad- og restaffald eller bestille en ekstra restaffaldsbeholder.
- Bestille sækkemærker til ekstra mad- og restaffald eller bestille ekstatømning.
- Afmelde eller tilmelde dig Besked-Service, hvor du får besked, inden vi henter dit affald.
- Søge efter genstande, hvis du er i tvivl om sortering.
Mit affald kan også hentes som app i din app-store. Der hedder den Affaldsportalen.
Læs mere om affaldsordningen
Hvis du bor i enfamilieshusÅbn/luk punkt
Du, der bor i enfamilieshus har som standard fire affaldsbeholdere
- En beholder med to rum: et til madaffald og et til restaffald
- En beholder til plast og fødevarekartonner
- En beholder med to rum: et til papir og et til glas/dåser
- En beholder til pap
- En Miljøkasse samt specielle lilla poser til tesktilaffald
Beholderen til mad- og restaffald bliver tømt hver 14. dag. Det øvrige genbrugelige affald bliver hentet hver 4. uge.
Miljøkassen og tekstilposen afhentes hver 8. uge.
Derudover kan du have
- En eller flere beholdere til haveaffald
Læs mere
Hvis du bor i etageboligÅbn/luk punkt
Hvis du bor i etagebolig, har hele bebyggelsen fælles beholdere til affaldet. Beholderne er placeret et eller flere steder i bebyggelsen.
Tal evt. med din vicevært eller administrator om hvordan affaldet skal håndteres i bebyggelsen.
Læs mere
Hvis du bor i rækkehusÅbn/luk punkt
Hvis du bor i rækkehus, afhænger din affaldsløsning af, hvor meget plads du har ved boligen.
Ved rækkehuse med god plads kan hver bolig have sit eget sæt beholdere, ligesom enfamilieshuse. Læs mere ovenfor.
Rækkehuse med meget lidt plads kan have fælles beholdere, ligesom etageboliger. Læs mere ovenfor.
Rækkehuse med begrænset plads har som regel en kombination af de to, hvor hver bolig fx har sin egen beholder til mad- og restaffald, men har fælles beholdere til de øvrige affaldstyper.
Læs mere
Om beholderneÅbn/luk punkt
Standardbeholderen er 240 l.
Beholderen på 360 l. tilbydes til husstande, som har behov for ekstra plads til mad- og restaffald. Det er også muligt at få en ekstra 240 l til restaffald.
De større beholdere tilbydes til boligområder med fælles affaldsbeholdere.
240 l. H: 110 cm. B: 59 cm. D: 74 cm.
360 l. H: 111 cm. B: 77 cm. D: 82 cm.
660 l. H: 123 cm*. B: 138 cm. D: 77 cm.
*Beholdere, som anvendes til papir eller til tekstiler, er der indkast i låget. Det forøger højden med op til 10 cm.
770 l. H: 136 cm. B: 138 cm. D: 77 cm.
800 l. (kun til glas/dåser) H: 174 cm. B: 100 cm. D: 75 cm.
1000 l. H: 132 cm. B: 138 cm. D: 109 cm.
Skillevægge
Nogle af beholderne er beregnet til flere typer affald og er derfor udstyret med en skillevæg. Skillevæggen må ikke fjernes eller flyttes. Hvis du oplever problemer med at have plads til alt dit affald, kan du kontakte os, så vejleder vi dig til en løsning.
Placering af beholderneÅbn/luk punkt
Beholderen til mad- og restaffald bliver som den eneste hentet inde på din grund – dog maksimum 10 m fra skel.
Det kræver dog, at adgangsvejen hen til beholderen lever op til arbejdstilsynets krav, som du kan se beskrevet her.
Beholderne til plast, pap, og papir og glas/dåser skal stilles frem til vejen senest kl. 5 på tømmedagen. Det samme gælder miljøkassen, tekstilposen, storskrald og haveaffald.
Koteletgrunde
Hvis du bor på en koteletgrund, bliver beholderen til mad- og restaffald stadig hentet inde på din grund, da de 10 m først tæller fra boligenden af "koteletbenet". Hvis din indkørsel fx er 15 m, går skraldemanden altså 15 + 10 m ind efter din beholder.
De øvrige beholdere samt miljøkassen, tekstilposen, storskrald og haveaffald skal stadig stilles frem til vejen.
Regler om affaldÅbn/luk punkt
Regulativ for husholdningsaffald.
Vejledning og bestemmelser for fælles affaldsopsamlingspladser.
Sne
Når der er sne- eller isglat, skal du rydde sne og salte, ellers risikerer du ikke at få tømt affald. På hverdage skal du have ryddet sneen væk senest kl. 7:00.
Bor du på en privat fællesvej, har du også pligt til at rydde den del af vejen, som ligger ud for dit hus.
Du kan læse mere om snerydningsreglerne her: Vejene i snevejr.
PriserÅbn/luk punkt
Takstoversigt for 2023 og 2024
Vi tager forbehold for eventuelle trykfejl.
Sækkemærke til ekstra affaldssæk
Pr. stk. 25 kr.
Ekstratømning
Pr. stk. 200 kr.