FAQ Dagtilbud
Her kan du finde svar på de spørgsmål, der oftest bliver stillet til pladsanvisningen.
Hvor skriver jeg mit barn op til dagpleje/vuggestue og børnehave?Åbn/luk punkt
Du skal bruge selvbetjeningsløsningen Digital Pladsanvisning i boksen til højre. Du skal bruge dit MitID til at logge på med.
Hvilken dato tæller som anciennitetsdato for mit barn?Åbn/luk punkt
Bor du i Solrød Kommune, og opskriver du dit barn inden for 8 uger fra fødselsdatoen, vil det være denne dato, som er din anciennitetsdato. Opskriver du dit barn 8 uger efter fødselsdatoen, vil det være denne dato, som er din anciennitetsdato.
Kan jeg skrive en bemærkning, når jeg skriver mit barn op?Åbn/luk punkt
Ja. Når du skriver dit barn op via den digitale pladsanvisning, er der et notatfelt, du kan udfylde, hvis der er noget særligt, vi skal vide om dit barn eller jeres familiesituation. Du finder selvbetjeningsløsningen Digital Pladsanvisning i boksen til højre.
Hvornår ved jeg om mit barn får en plads?Åbn/luk punkt
Vi sender et brev via Digital Post ca. to måneder, før vi kan tilbyde plads til dit barn.
Hvis der ikke er plads i den institution, jeg har ønsket som 1. prioritet, får jeg så automatisk en anden plads i kommunen?Åbn/luk punkt
Hvis du har valgt pasningsgaranti, bliver dit barn tilbudt en plads, i den måned I har pasningsbehov. Kan vi ikke tilbyde plads i jeres 1. prioritet, vil du blive tildelt en anden plads efter garantidatoen. Hvis du ønsker at blive stående på ventelisten til din 1. prioritet, skal du tilføje dette i kommentarfeltet, når du takker ja til den tilbudte plads.
Kommer mit barn bagerst på ventelisten, hvis jeg ændrer behovsdato?Åbn/luk punkt
Nej. Pladserne bliver fordelt efter anciennitetsdatoen, og fra hvilken måned pladsen er ledig.
Hvis jeg siger ja tak til en plads, kan mit barn så blive stående på ventelister til andre pladser?Åbn/luk punkt
Hvis du takker ja til en plads, der ikke er din 1. prioritet, kan dit barn fortsat stå på ventelisten til ønske institutionen. Når du takker ja til en tilbudt plads, skal du i kommentarfeltet skrive, at du ønsker at blive på ventelisten til den ønskede institution. Du bibeholder samme anciennitet på ventelisten, selvom du takker ja til et andet tilbud.
Hvordan udmelder jeg mit barn i et dagtilbud?Åbn/luk punkt
Du kan udmelde dit barn på den digitale pladsanvisning. Du skal gøre det med mindst én måneds varsel senest den sidste dag i en måned. Det betyder, at når du melder dit barn ud i januar, betaler du for resten af måneden og den følgende måned. Du finder selvbetjeningsløsningen Digital Pladsanvisning i boksen til højre.
Hvad gør jeg som tilflytter, hvis jeg ønsker en institutionsplads til mit barn og ikke er bosat i Solrød Kommune endnu?Åbn/luk punkt
Du kan godt skrive dit barn op via Digital Pladsanvisning, selv om du ikke er flyttet til Solrød Kommune endnu.
Vi anbefaler, at du skriver dit barn op, såsnart du ved, hvornår du har behov for pasning. Du skal skrive barnet op til den dato, du ønsker en plads.
Vi har pasningsgaranti på tre måneder. Det betyder, at vi har op til tre måneder, før dit barn er garanteret en plads i Solrød Kommune.
Du finder selvbetjeningsløsningen Digital Pladsanvisning i boksen til højre.
Jeg ønsker, at mit barn skal fortsætte i det dagtilbud, vi har nu i en anden kommune. Kan jeg det, og hvad vil det koste?Åbn/luk punkt
Dit barn kan godt fortsætte i det nuværende dagtilbud. Du skal dog være opmærksom på, at forældrebetalingen ved brug af dagtilbud i anden kommune end bopælskommunen kan være væsentlig højere, end hvis der benyttes et dagtilbud inden for kommunens grænser.
Hvis du ønsker at gøre brug af et dagtilbud uden for Solrød Kommune, kan pladsanvisningen lave en beregning over forældrebetalingen. Henvendelse om præcis beregning af institutionsplads i anden kommune kan ske til pladsanvisningen på pasning@solrod.dk eller 56182070.
Mit barn er startet i et dagtilbud, men jeg har ikke fået en opkrævning endnu.Åbn/luk punkt
Forældrebetalingen bliver ajourført i kommunens opkrævningssystem en gang om måneden. Er dit barn blevet indmeldt midt i måneden, vil din opkrævning formentlig først blive udsendt den efterfølgende måned med tilbagevirkende kraft.
Hvorfor har jeg ikke fået en opkrævning for juli måned?Åbn/luk punkt
Juli måned er betalingsfri i Solrød Kommune, og der kommer derfor ingen opkrævning i juli måned.
Bemærk dog, at du kan få en opkrævning, hvis du er blevet genberegnet i dit økonomiske fripladstilskud månederne forinden.
Hvis dit barn har plads i en anden kommune, opkræves du over 12 måneder. Du bliver derfor også opkrævet i juli måned.