NyhederNyheder

Upcoming band sætter Havdrup på verdenskortet

Fire drenge danner tilsammen bandet The Agency, som lige om lidt skal spille foran 25.000-30.000 mennesker i finalen i Tyskland til Emergenza Festival International Final. To af drengene er fra Havdrup, og de tør godt drømme store musikalske drømme om fremtiden.

”Teksterne er sådan nogle drengerøvstekster - vi er ikke de store poeter.”

Sådan lyder det fra Asbjørn Mørch, når han beskriver teksten til det musik, bandet The Agency har tryllebundet en hel musikbranche med gennem det seneste år. Asbjørn er guitarist, sanger og medstifter af bandet, som nu har nået nye højder.

For firmandsbandet er stormet til finalen i verdens største festival for upcoming bands. Her skal de stå på en scene i Sydtyskland foran 25.000-30.000 mennesker og dyste mod 19 bands, der alle har klaret skærene foran mere end 70.000 andre bands fra 30 forskellige lande.

Men historien starter langt fra lysshows og professionelle lydmænd.

Skæbner mødes på Musikstarter

Vi vender blikket en smule væk fra Havdrup. To af bandets medlemmer - Asbjørn Mørch og Jason Nilsson - kommer fra Allerød og har spillet sammen i mange år. De gik på musikskole sammen og startede bandet The Agency. Allerede som 13 årige fik de fornøjelsen at spille for 5000 mennesker på Vilde Vulkaner, som er en festival for børn.

Et par måneder efter Vilde Vulkaner drager drengene på Musikstarter, som er en camp for unge mellem 13-18 år. Her er kernen flid og fællesskab. Konkurrencen er lagt på hylden – det handler kun om at spille musik og møde jævnaldrende, der deler samme begejstring for musik som en selv.

Asbjørn og Jason møder her guitaristen Oliver Howells fra Havdrup. Oliver fortæller, at The Agency blev lidt af en redning for ham på Musikstarter-campen.

”Jeg var oprindeligt blevet sat i en anden gruppe, men jeg brød mig ikke om de mennesker, jeg var blevet sat sammen med. Men så fandt jeg Asbjørn og Jason, som hang ud på gangen, og som hverken havde lokale eller nogen at spille med i deres band. Vi fandt ud af, at vi havde fælles interesser, og så begyndte vi faktisk at spille sammen,” fortæller Oliver Howells.

En ’homeboy’ kommer til

Indtil nu havde Oliver mest jammet for sig selv på værelset i Havdrup, og han havde aldrig gået på musikskole eller modtaget undervisning. Det skulle dog vise sig, at der var en, der var ligesom ham hjemme i Havdrup. For året efter er Oliver på Musikstarter igen, og her møder han Mads Lauritsen. Mads er også fra Havdrup, og faktisk var Mads venner med Olivers lillesøster, og sådan gik det til, at to ’homeboys’ faldt i snak.

Denne snak udviklede sig dog hurtigt til et venskab, som kort efter var et rigtigt godt et af slagsen. Da bandet året efter manglende en bassist, var det nærliggende at spørge Mads, som ligesom Oliver også selv havde udviklet sine bassistfærdigheder hjemme på drengeværelset i Havdrup.

Siden har bandet øvet jævnligt i Klubben i Havdrup. De har deltaget til Musikstarter hvert år, optrådt på en musikfestival i Aalborg og tilmed spillet på Plænen i Tivoli til Klubbernes Dag.

Vejen til de store scener

Det blev tid til at prøve kræfter med noget nyt. Derfor meldte de sig til Emergenza Festivallen, hvor de har betaget mange musikalske hjerter på deres vej. Rockmusikken blandet med et strejf af funk og heavy metal har vist sig at imponere mange, men de er heller ikke kommet sovende til det. Mellem 2-5 timer om dagen bruger de på at øve sig.

Men træning kræver det også, hvis drengene skal gå hele vejen til guldet, som består af en pladekontrakt med Marshall Records.

”Det ville betyde hele verden at vinde. Det ville være en kickstarter direkte ind i musikkarrieren at få sådan en pladekontrakt. Det er DRØMMEN. Det eneste, der står højere, er at spille på Orange Scene på Roskilde,” siger Oliver Howells.

For drengene drømmer om at stå på de største scener, og de drømmer om at blive anerkendt og udbrede deres musik. Og selvom drengene ikke er bange for at drømme stort, så holder der også benene en smule på jorden.

”Vi er også nødt til at være lidt realistiske. Selvom det kunne være fedt at være superkendt og tjene masser af penge og så videre, så ville det også være en drøm bare det at leve af musikken,” fortæller Oliver Howells.

Skulle det ikke gå hen og blive til en førsteplads og dermed ingen pladekontrakt, så vil det stadig have været en fantastisk rejse, drengene har været sammen på, uddyber Oliver Howells:

”Så har vi fået lov til at spille i udlandet og spille for en masse mennesker på en kæmpe scene. Vi kommer forhåbentlig til at møde en masse nye fra musikbranchen og få nogle internationale kontakter. Og så glæder vi os bare til at skulle til udlandet for første gang og spille for så mange mennesker – det glæder vi os helt vildt til!”

Emergenza Festival-finalen bliver afholdt på Taubertal-Festivallen fra den 10.-13. august.

Du kan læse mere om festivallen her: http://www.emergenza.net/DK/da-dk/cms/624/hjem.aspx